Vi er eneste Retül bikefitter/sykkeltilpasser i Bergen og omegn. Retül sykkeltilpasning skiller seg ut fra andre systemer ved at den er dynamisk, det vil si at systemet måler deg MENS du sykler. Dermed ser vi hvordan du faktisk opptrer på sykkelen og vi kan gjøre justeringer på sittestillingen, måle på nytt og se om vi fikk ønsket effekt, eventuelt justere enda litt til, helt til vi er fornøyde. Andre systemer tar gjerne målene dine og forteller deg med bakgrunn i det hvordan sykkelen bør stilles inn, og er med andre ord basert på gjennomsnittsverdier. Hvem er egentlig akkurat som gjennomsnittet? Under finner du beskrivelse av prosessen med Retül. En gjennomgang for en sykkel tar ca. 2 timer.
1. Skjemautfylling
Retül sykkeltilpasning begynner med et kort spørreskjema hvor formålet er å bli kjent med syklistens historikk, kunnskapsnivå, skadehistorie og målsetninger. Denne informasjonen er nøkkelen til prosessen med sykkeltilpasning som for hver rytter er forskjellig og en ideell tilpasning må alltid passe rytteren.
2. Klossens posisjon
Tilpasseren begynner med en pre-sjekk av klossens forut / akter og rotasjon innstilling. Med mindre en rytter har en sterk preferanse eller behov for noe annet enn en «nøytral» stilling på klossene det er et godt sted å begynne før eventuelle målinger blir tatt med Retul. Tilpasseren vil da observere syklisten noen minutter mens de varmer opp, for å få et samlet inntrykk av syklisten, deres nåværende form og kjørestil.
3. Vurdering av fleksibilitet/bevegelighet, evt. andre hensyn som må tas til fysikk
Tilpasseren vil så utføre en rekke enkle tester for fleksibilitet, kjernestyrke og bevegelighet for beina med syklisten. Hamstring og hofte fleksibilitet sammen med god kjerne styrke er nøkkelen for at en syklist skal kunne opprettholde en solid stabil kjørestilling (spesielt i tempo og triatlon disipliner). Beinas innretting og balanse sjekkes. Ofte vil tidligere observasjoner i syklistens bevegelsesmønstre på sykkelen vil bli reflektert i deres hofte, kne og fot stabilitet og justering av sykkelen.
4. Plassering av markøren
Retül-systemet bruker en samling av infrarød LED’er festet på 8 viktige punkter av syklistens anatomi. Den nøyaktige plasseringen av hver LED er nøkkelen til nøyaktigheten av måleprosessen. Prikker er plassert på hver side av rytteren så målinger kan tas for både venstre og høyre side. Under trening for Retul sertifisering, tilbringer tilpasseren flere dager for å lære og bli testet på hvordan man nøyaktig posisjonerer hvert målepunkt.
5. Feste LED
Det siste trinnet før målingene blir tatt, er å feste Retul LED til rytteren. LED’er plasseres på forfoten, hælparti, ankel, kne, hofte, skulder, albue og håndledd på svært spesifikke deler av skjelettet. Mens målinger blir tatt, blir posisjonen til hver LED registrert 29 ganger i sekundet.
6. Måling og registrering
Retul er ikke bare et tilpasningssystem, det er et ekstremt nøyaktig måleverktøy i stand til å gi tilpasseren nøyaktige data som ikke er tilgjengelig fra tilpassingsverktøy. Hvert sett av målinger er tatt mens rytteren er i bevegelse under en kontrollert og konsekvent effekt. Utgangseffekten valgt basert på syklistens form og evne, for å simulere den virkelige verdens kjøreforhold så tett som mulig. Målingene blir tatt fra hver side av syklisten for å se etter eventuelle ubalanser. Både syklist og tilpasser kan se resultatene av hvert sett med målinger.
7. Foreta justeringer og måle på nytt
Justeringer av sykkelen er gjort basert på observasjoner fra de første settene med målinger. Målet med hver justering må forklares til syklisten. Ytterligere målinger blir deretter tatt for å kontrollere om justeringene har hatt den ønskede effekt på syklistens posisjon. Denne prosessen fortsetter så inntil både syklist og montør er enige om at den endelige posisjonen er behagelig, kraftfull og effektiv. I de fleste tilfeller er det mellom tjue og tretti sett med målinger og tilhørende justeringer av sykkelen tatt under en enkelt tilpasning. På grunn av hastigheten som Retül fanger informasjon med tilsvarer dette over tretten tusen individuelle målinger!
8. Måle og registrere endelig kjørestilling
Ved hjelp av en Retül utviklet verktøy som kalles «The Zin» blir en detaljert måling og rapport av det endelige oppsettet av sykkelen og dens geometri tatt. Hver kunde mottar en individuell tilpasningsrapport så om nødvendig kan man gjenskape den samme kjørestillingen på andre sykler.
Priser:
1 sykkel kr. 2.500,-
2 sykler (f.eks. Racer + temposykkel) kr. 3.700,-
Vi kan også lage gruppetilbud til f.eks. sykkelklubber. Ta kontakt, så kan vi skreddersy et tilbud for din klubb. Vi reiser også til andre landsdeler ved gruppebestillinger.